Wybierając opony do wózka widłowego trzeba skupić się przede wszystkim na tym, gdzie wózek będzie pracował, aby parametry opon dobrze z tym współgrały. Ponadto warto zwrócić uwagę na ich jakość, intensywność pracy maszyny oraz rodzaj przewożonych ładunków. Wadami takich opon są mała wytrzymałość oraz możliwość uszkodzeń mechanicznych.

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje opon do wózków widłowych: superelastyczne oraz pneumatyczne. Różnią się one między sobą przed wszystkim budową, sposobem montażu oraz wytrzymałością.

· Opony pneumatyczne, są uniwersalne i atrakcyjne cenowo. Cechują się bardzo dobrą amortyzacją, dlatego zakłada się je często w maszynach, które poruszają się po nierównych terenach lub przewożą delikatne ładunki. Ich montaż jest szybki i łatwy.

Opony pompowane dzielimy na :

Radialne, które posiadają stalowy kord. Zapewniają większy komfort jazdy, ponieważ posiada większą amortyzację. Dodatkowo są bardziej wytrzymałe, niestety przez to też droższe.

Diagonalne, sprawdzają się w urządzeniach mało eksploatowanych, ponieważ są bardziej podatne na uszkodzenia. Jednak opony te są stabilniejsze.

· Opony superelastyczne i elastyczne, inaczej zwane pełnymi, są wykonane z pełnej gumy w dwóch lub trzech warstwach. Ich główną zaletą jest wysoka wytrzymałość oraz odporność na uszkodzenia mechaniczne, oprócz tego nadają się one do przewożenia ciężkich ładunków. Występują również w wersji niebrudzącej, która idealnie sprawdza się na halach magazynowych. Minusem takich opon jest wysoka cena oraz słabsza amortyzacja.

Ze względu na strukturę możemy podzielić je na:

Elastyczne, które składają się z dwóch warstw, nie posiadają warstwy amortyzującej. Stosowane są głównie na równych powierzchniach.

Superelastyczne, posiadają dodatkową warstwę elastyczną, przez co zapewniają lepszy komfort prowadzenia wózka. Jest droższą i wygodniejszą wersją opony elastycznej.

Opony pełne dzielimy też ze względu na sposób montażu na:

Typ standard, który montuje się go na felgach skręcanych lub pierścieniowych ( opona jest zabezpieczona pierścieniem)

Typ quick/fix, który od zewnętrznej strony posiada gumowy rant, zabezpieczający oponę przed zsunięciem się. Montuje się go na felgach bez pierścienia, jedynie na prasach hydraulicznych.

 

Ogumienie w wózkach widłowych jest bardzo ważne w codziennej pracy tymi maszynami. Należy kontrolować ich stan oraz pamiętać o wymianie, gdy zauważymy zniszczenie lub uszkodzenie opony, albo kiedy głębokość rzeźby bieżnika przekracza 16mm, lub zmieniamy charakter pracy urządzenia.

Gdy zauważymy któryś z tych objawów należy jak najszybciej pomyśleć o wymianie opon na nowe.