Maszt w wózku widłowym jest jednym z jego najważniejszych elementów. To jego zadaniem jest podnoszenie, utrzymywanie oraz opuszczanie transportowanego ładunku, dlatego tak ważne jest, aby był dostosowany do potrzeb przedsiębiorstwa w którym pracuje. Jest on kluczowym elementem układu podnoszenia, w którego skład wchodzą również: karetka, łańcuch oraz widły. Maszty montuje się we wszystkich wózkach widłowych, bez wglądu na nich napęd czy rodzaj.

Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje masztów do wózków widłowych:

· Maszt jednostopniowy, simplex- posiada tylko ramę zewnętrzną. Używany do podnoszenia ładunków na nieduże wysokości. Wysokość masztu nie zmienia się podczas podnoszenia towaru.

· Maszt dwustopniowy, duplex-składa się z dwóch ram. Karetkę unosi wysuwany siłownik, umieszczony w ramie wewnętrznej pojazdu, rama wewnętrzna unoszona jest przez kolejne dwa boczne siłowniki. Umożliwia poziomy transport bez podnoszenia masztu. Stosowany jest zazwyczaj w wózkach o średnim lub dużym udźwigu.

· Maszt trzystopniowy, triplex – składa się z trzech ram. Działa podobnie jak duplex, ale posiada dwie ramy wewnętrzne. Dzięki temu ma dużo większy zakres podnoszenie od pozostałych masztów.

Dodatkowym wyposażeniem masztów może być tzn. „ wolny skok”. Jest to funkcja, która pozwala na podniesienie wideł na daną wysokość bez unoszenia masztu. Jest on szczególnie przydatny gdy wózek pracuje w przestrzeni o ograniczonej wysokości.

 

Maszt w wózku widłowym znacząco wpływa na bezpieczeństwo pracy maszyną. Dlatego bardzo ważne jest aby był zawsze sprawny. Należy zwraca uwagę, czy unoszenie ładunku jest płynne, czy nie ma żadnych odkształceń ani wgnieceń w konstrukcji, czy siłowniki nie mają wycieków oleju oraz czy maszt nie opada. Jeśli wystąpi któryś z tych objawów konieczny jest natychmiastowy kontakt z serwisem, w celu sprawdzenia działania układu podnoszenia.