Wózki widłowe oprócz podstawowej funkcji transportu ładunków na paletach, dzięki odpowiedniemu osprzętowi mogą spełniać również wiele dodatkowych funkcji i ułatwić działanie przedsiębiorstwa w wielu innych potrzebnych dziedzinach. Dzięki temu użytkownicy mogą ograniczyć wydatki i w jednej maszynie spełnić zadania nawet kilku innych. Akcesoriów do „widlaków” na polskim i światowym rynku jest wiele od prostych, łatwych do montażu na widłach do specjalistycznych urządzeń wymagających połączenia z układem hydraulicznym maszyny.

Najpopularniejszymi z dodatkowych osprzętów wózków widłowych są:

· Szufla do sypkich materiałów- dzięki niej można przewozić materiały nie tylko o stałej konsystencji, ale też sypkiej. Przeznaczone są one do wszystkich rodzajów wózków.

· Chwytak- zapewnia możliwość przenoszenia ładunków o niestandardowych kształtach tj. beczki, big-bagi.

· Platformy robocze- kosze i podesty z barierkami pozwalające prowadzenia prac na wysokościach. Dzięki nim możliwe jest uniesienie pracownika wraz z potrzebnymi materiałami na odpowiednią wysokość.

· Kontenery – zakładane na widły, ułatwiają transport materiałów o nieregularnej budowie. Na polskim rynku jest ich bardzo duży wybór: samowyładowcze, uchylne, czy z otwieranym dnem.

· Widły, przedłużki wideł- widły nie stanowią podstawowego wyposażenia wózka. Jeśli zachodzi taka potrzeba można je zdemontować i założyć inny osprzęt.

· Wysięgniki- pozwalają na transport ciężkich czy długich elementów zmieniając „widlak” w mały dźwig. Ładunek transportuje się zawieszając go na haku i unosząc nad ziemią.

· Przesuw boczny- często zawarty w podstawowym wyposażeniu wózka. Służy do przesuwania palety na widłach na boki, pozwala na precyzyjne ustawienie ładunku, bez konieczności opuszczania kabiny przez operatora.

· Pług śnieżny- pozwala oczyścić powierzchnię ze śniegu lub innych materiałów sypkich.

Wymienione wyżej dodatkowe akcesoria w znaczący sposób mogą ułatwić pracę bez konieczności dokupowania dodatkowych maszyn. Należy jednak mieć świadomość tego, że każdy z nich w mniejszy lub większy sposób ingeruje w konstrukcję wózka widłowego. Znaczący wpływ mają przede wszystkim na udźwig wózka. Dodatkowo, jeśli osprzęt montowany jest na stałe do „widlaka”, musi zostać zgłoszony do Urzędu Dozoru Technicznego. Należy pamiętać nie tylko o wygodzie, a także o bezpieczeństwie zarówno operatora jak i reszty pracowników.