Wózki widłowe dzielą się głównie ze względu na sposób zasilania. Wyróżniamy trzy takie takie kategorie: spalinowe gazowe, spalinowe zasilane dieslem oraz elektryczne. Wózki spalinowe używane są głównie na zewnątrz pomieszczeń, ze względu na emisje szkodliwych spalin, a elektryczne wewnątrz hal magazynowych.

„Widlaki” dzielimy też ze względu na funkcje:

· Wózki widłowe boczne, inaczej wózki bocznego załadunku, wykorzystywane zazwyczaj do przewożenia długich ładunków.

· Wózki widłowe terenowe, spotykane najczęściej na placach budowy lub w gospodarstwach rolnych, sprawdzają się do jazdy po ciężkich podłożach oraz przewozu ładunków w niedostępne zaułki.

· Wózki widłowe wysokiego składowania, używane zazwyczaj w magazynach, gdzie konieczne jest podnoszenie ładunków na duże wysokości, dodatkowo posiadają wysuwany do przodu maszt.

· Wózki widłowe podnośnikowe, posiadają duży zakres podnoszenia, wykorzystywane też do podnoszenia ciężkich ładunków.

· Wózki widłowe bramowe, towar przewożą za pomocą ramy, która swoich kształtem przypomina bramę.

· Wózki widłowe specjalizowane, inaczej kompletacyjne, w tej wersji maszyny operator jest podnoszony razem z ładunkiem. Zazwyczaj używane w magazynach z wysokimi regałami, gdzie trzeba umieścić towar precyzyjnie na dużej wysokości.

· Wózki widłowe systemowe, są bardziej nowoczesne i posiadają skomplikowane mechanizmy działania.

· Skrętne wózki widłowe, spełniają się w małych i ciasnych pomieszczeniach, ponieważ posiadają maszt, który odwraca się w taki sposób aby ułatwić umieszczenie towaru w dogodnym miejscu.

· Wózki widłowe kontenerowe, posiadają dużą ładowność, wykorzystywane są głównie na stoczniach i w portach, nazwa się wzięła od tego, że są w stanie przewozić kontenery.

· Wózki widłowe anty-wybuchowe, są dostosowane do przewożenia ładunków z substancjami wybuchowymi .

· , to niewielkie maszyny, które można podwiesić do ciężarówki razem z przewożonym towarem.

Każdy z wyżej wymienionych pojazdów podlega konserwacji oraz resursowi, a także corocznym przeglądom UDT.