Wózki widłowe terenowe

 

Wózki widłowe terenowe swoich wyglądem przypominają zwykłe wózki widłowe spalinowe, jednak znacznie się od nich różnią. Powstały w odpowiedzi na zapotrzebowania klientów w wielu branżach, na pojazdy bardziej odpowiadające ich potrzebom. Maszyny te stworzono na podobieństwo ciągnika rolniczego, ale zastosowano odwrócony schemat oraz dołożono maszt i hydraulikę.

Pierwsza „terenówka” postała w 1958r. we Francji. Wynalazcą był Marcel Braud, który był synem jednego z twórców marki „Braud&Faucheux” (firma ta produkowała maszyny rolnicze i budowlane).

Wózki te cechuje stabilna budowa, twarda i solidna struktura. Wyposażone są one w napęd na dwie lub cztery osie oraz dwa komplet różniej wielkości opon z głębokimi bieżnikami. Z przodu koła są większe, z tyłu mniejsze. Sprawia to, że maszyny te mogą pracować na nawierzchniach, w których tradycyjne „widlaki” sobie nie radzą. Oprócz tego wózki widłowe terenowe mogą bezpiecznie wjeżdżać na wzniesienia, swobodnie jeździć po nierównych i trudnych terenach oraz pracować w ciężkich warunkach atmosferycznych. Kolejnym wyróżnikiem „terenówek” są duże udźwigi. W zależności od modelu wózki te są w stanie podnieść nawet od ok. 5 do 10 ton. Do tego niektóre modelu są w stanie rozwinąć prędkość nawet do 30km/h. Pojazdy te posiadają też przestronną kabinę, która zapewnia operatorowi wyśmienitą widoczność. Dodatkowo istnieje szereg dodatkowych elementów osprzętu, dzięki którym maszyna ta może wykonywać wiele innych prac, jeśli zachodzi taka potrzeba.

Wózki widłowe terenowe doskonale sprawdzają się w branży budowlanej, gdzie wykorzystywane są do transportu ciężkich materiałów stałych, a nawet sypkich, w przypadku zamontowania do wózka dodatkowo zamiast wideł- łyżki. Często są też w tej dziedzinie używane do rozbiórek budynków, czy sprzątania terenu po budowie. Przedsiębiorcy tutaj bardzo często wybierają te pojazdy, ponieważ bez problemu mogą jeździć po takich podłożach jak gruz czy wyboisty teren.

Kolejnym sektorem, gdzie „terenówki” znalazły swoje zastosowanie jest rolnictwo. Tutaj również stosuje się dodatkowe osprzęty, tj. chwytaki czy czerpaki, które sprawdzają się w pracy w gospodarstwie. Rolnicy wykorzystują wózki do transportu zbiorów, dostarczania pożywienia zwierzętom, prac porządkowych i wielu innych niezbędnych czynności.

Nie tylko w tych branżach odnajdują się pojazdy terenowe, jak masa gałęzi przemysłu, gdzie również wózki te się spełniają np. tartaki, kamieniołomy, a nawet wojsko.

Niestety cena takiego wózka nie jest niska. W zależności od marki, modelu pojazdu oraz jego parametrów i osprzętu ceny wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych.

Istnieje też możliwość zakupu wózka używanego, którego koszt jest zazwyczaj dużo bardziej przystępny.